Geplaatst in lotgenoten

campagne en publiciteit

Onder het motto ‘Niemand verdient longkanker’ is Longkanker Nederland deze week een campagne gestart rond over het ‘eigen schuld’-stigma rondom longkanker. Het blijkt dat veel mensen met longkanker hierdoor niet openlijk voor hun ziekte durven uit te komen en daarom niet die hulp krijgen die ze nodig hebben.

Flitsend begonnen met een mooi interview van Anne Marie in de Telegraaf, gevolgd door meerdere artikelen in andere landelijke de regionale kranten, zelfs de radio besteedde er aandacht aan. Er zijn posters gemaakt, Facebook en twitter werden gebombardeerd en de nieuwe website is sinds maandag in de lucht (zowel Hans als ik staan bij de persoonlijke verhalen). Op dit moment blijft alleen de televisie nog wat achter.

Ook ik werd gevraagd of ik geïnterviewd wilde worden voor het Dagblad van het Noorden. Ik trapte weer als vanouds in mijn valkuil: eerst overal ja op zeggen en daarna pas nadenken of ik het wel kan! Wil ik niet in een interview gelijk proberen de hele wereld te verbeteren? Stoot ik door mijn woorden mensen voor het hoofd? Zeg ik wel de juiste dingen?
Gelukkig stelde de interviewer me op mijn gemak en moest het ‘mijn verhaal’ worden, maar bleef het ‘zijn artikel’!!
Uiteraard moest het thuisfront ook akkoord zijn!
Zelf heb ik geen last van het stigma, maar als ik een verschil kan maken doe ik dat graag.

Emotioneel was deze week best zwaar. Elke keer word je met je eigen sterfelijkheid geconfronteerd. Maar het was het waard,  wat enorm veel  positieve reacties. Geweldig gewoon, wat een steun!
De emoties  uiten zich nu wel in fysieke klachten: vermoeidheid en wat benauwdheid en daar word ik weer ongerust over, gaat het wel goed? Hopelijk is het de spanning en zal het vanzelf weer verdwijnen. Een geweldig vriendenweekend voor de boeg in een kasteel, dus uitrusten zal er niet bij zijn. Maar het zijn wel de ‘shiny moments’ die ertoe doen in het leven.

Wat mij betreft is het nu de tijd voor de inhoudelijke slag: meer onderzoek, kennisdeling en expertise. Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat een veel leukere bezigheid om mee bezig te zijn.

Puntje van aandacht: veel interviews zijn ‘premium of plus interviews’, omdat het verdiepende interviews zijn. Dit betekent dat alleen abonnees het interview kunnen lezen. Logisch, de krant moet ook geld verdienen. In een campagne wil je echter veel mensen bereiken, dus ook vrij de artikelen en interviews kunnen delen. Daarom hieronder een link naar mijn interview. De interviews zullen (denk ik tenminste) gebundeld gaan worden op de site van Longkanker Nederland.

DVHN interview DVHN feiten

Advertenties

Auteur:

vrouw, 48 jaar, samen met mijn man 2 geweldige kinderen van 10 en 12 jaar. Met veel plezier werkzaam bij de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen, bij zowel de opleiding als het lectoraat Integraal Jeugdbeleid. Sporten vind ik heerlijk, daar word ik gelukkig van. Sinds november 2014 is longkanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren geconstateerd. Het blijkt dat de Ros1 translocatie oorzaak is.

4 gedachten over “campagne en publiciteit

  1. Beste Merel,
    Sinds december weet ik dat ik longkanker heb (ROS1). Ik wil graag kennis en ervaringen delen en wil wel een bijdrage leveren aan de inhoudelijke slag.
    Marleen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s